Godziny otwarcia biblioteki szkolnej: od poniedziałku do piątku od 8.30 - 14.30
W bibliotece pracuje Pani Dorota Tutka
Biblioteka szkolna jest ośrodkiem informacji i pracownią dydaktyczną, której wykorzystuje się zgromadzone zbiory na zajęciach z uczniami, a także wspomaga nauczycieli w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.
Podstawę księgozbioru stanowi literatura dla dzieci i młodzieży oraz lektury dla klas I-VIII szkoły podstawowej. Wyodrębniony jest księgozbiór podręczny składający się z: encyklopedii, słowników, albumów, atlasów, przewodników i innych kompendiów wiedzy, a także literatura pedagogiczna i metodyczna dla nauczycieli i rodziców. Udostępniane są czasopisma, jak również zbiory specjalne w postaci kaset, płyt CD i DVD.
Biblioteka dysponuje jednym, dużym pomieszczeniem oraz 4 stanowiskami komputerowymi.
- Szczegóły
- Danuta Mazur
Wstęp
- Zgodnie z zapisem znajdującym się we wstępie do Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
„Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.” oraz artykułem 4 ustawy, gdzie czytamy:
„Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia”; celowym wydaje się zdefiniowanie i określenie we współczesnej szkole najważniejszych pojęć oraz zachowań uczniów tworzących ceremoniał szkolny.
CEREMONIAŁ SZKOLNY
Ceremoniał szkolny to opis sposobów przeprowadzania najważniejszych uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru szkoły i samej celebracji sztandaru; to również zbiór zasad zachowania się młodzieży w trakcie uroczystości szkolnych. Jest bardzo ważnym elementem szkolnego programu wychowawczego, jest pomocny w organizowaniu uroczystości szkolnych. Stanowi integralną część z przyjętą tradycją szkolną i harmonogramem uroczystości i imprez szkolnych
1. UROCZYSTOŚCI SZKOLNE
Do najważniejszych uroczystości tworzących ceremoniał szkolny będziemy zaliczać:
- a) nadanie imienia szkole i wręczenie szkole sztandaru,
- b) rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego
- c) inne uroczystości szkolne odbywające się z udziałem sztandaru szkoły (np. uroczystości związane z patronem, pożegnanie uczniów kończących szkołę, ślubowanie klas I, inne święta szkolne),
- d) uroczystości związane ze świętami narodowymi:
- - 11 listopada - Narodowe Święto Niepodległości,
- - 3 maja – Święto Narodowe 3 Maja
2. SYMBOLE SZKOLNE
Do najważniejszych symboli szkolnych będziemy zaliczać:
a) godło szkoły
b) sztandar szkoły
c) hymn szkoły
3. GODŁO SZKOŁY
Godło szkoły (logo) jest znakiem rozpoznawczym szkoły. Należy je eksponować podczas uroczystości, na dyplomach, oficjalnych pismach urzędowych szkoły, znaczkach, identyfikatorach.

4. SZTANDAR SZKOŁY
a) Sztandar został poświęcony i przekazany na ręce dyrektora szkoły mgr Danuty Mazur
w czasie uroczystej Mszy św. w dniu 18 maja 2006r. Został wykonany przez siostry klaryski kapucynki z Krakowa. Fundatorem sztandaru byli radni Gminy Terespol, pracownicy szkoły w Terespolu – Zaorendzie oraz Rada Rodziców. Do ufundowania sztandaru przyczynili się również sponsorzy indywidualni.
b) Szczegółowy opis:
Drzewiec o wysokości 253cm, zakończony metalowym orłem umieszczonym na cokoliku o wymiarach : 7cm × 4cm × 3cm.
Na drzewcu w górnej części umieszczone są ozdobne „gwoździe” w kształcie tarcz herbowych z nazwiskami.
Sztandar o wymiarach: 80cm × 95cm, dookoła złote frędzle.
Awers: Tło białe, w jego centrum wizerunek Jana Pawła II ubranego w szaty liturgiczne koloru czerwonego i mitrę biskupią, trzymającego pastorał zwieńczony krzyżem. Pod postacią umieszczone są słowa Papieża „Szukałem Was…” wypowiedziane do młodzieży zgromadzonej na Placu św. Piotra w chwili Jego powrotu do Domu Ojca. U góry napis: Zespół Szkół Samorządowych imienia Jana Pawła II, w dole: w Tereszpolu – Zaorendzie
Rewers: Tło czerwone, w centrum – Godło Rzeczpospolitej Polskiej – Biały Orzeł w złotej koronie wykonany haftem wypukłym.
Sztandar Zespołu Szkół Samorządowych im. Jana Pawła II – awers

Sztandar Zespołu Szkół Samorządowych im. Jana Pawła II – rewers

Sztandar szkolny jest dla społeczności szkolnej symbolem Polski – Narodu – Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i najbliższe otoczenie. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji, właściwych postaw jego poszanowania.
Sztandar powinien uczestniczyć w najważniejszych szkolnych uroczystościach i poza szkołą na zaproszenie innych szkół i instytucji.
c) Przechowywanie sztandaru
Sztandar jest przechowywany w specjalnej gablocie w gabinecie dyrektora.
d) Poczet sztandarowy
- Sztandarem powinien opiekować się poczet sztandarowy (3 osoby) wybrany spośród zaproponowanych przez radę pedagogiczną uczniów. Obok zasadniczego składu powinien zostać wybrany skład rezerwowy.
- Uczestnictwo w poczcie sztandarowym szkoły to najbardziej zaszczytna funkcja w szkole, dlatego winni ją sprawować najlepsi uczniowie gimnazjum.
- Skład pocztu wybiera się wśród uczniów II klasy gimnazjum; w przypadku braku uczniów spełniających kryteria - z innych klas.
- Poczet sztandarowy stanowią: chorąży pocztu – uczeń i asysta – 2 uczennice
- Poczet sztandarowy występuje w ubiorze odświętnym ( biała koszula/bluzka, czarne spodnie/ spódnica).
- Kadencja pocztu trwa jeden rok ( począwszy od przekazania).
- Uroczyste przekazanie sztandaru odbywa się podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
- Całością spraw organizacyjnych pocztu zajmuje się opiekun pocztu wyznaczony przez dyrektora spośród nauczycieli szkoły.
e) Insygnia pocztu sztandarowego
- Insygnia pocztu sztandarowego stanowią: biało – czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze, białe rękawiczki.
- Insygnia pocztu są przechowywane w gabinecie dyrektora.
- W przypadku gdy poczet uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych lub ogłoszono żałobę narodową, sztandar powinien być ozdobiony czarnym kirem.
- Na sztandarze wstążkę kiru przywiesza się w miejscu jego zamocowania na drzewcu od lewej górnej strony do prawej.
f) Opis chwytów sztandaru
W trakcie przebiegu uroczystości z udziałem sztandaru ustala się następujące chwyty sztandaru:
|
Postawy |
Opis chwytu sztandaru |
|
postawa "zasadnicza" („do nogi”) |
Sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawa ręką powyżej pasa, łokieć prawej ręki lekko przyciśnięty do ciała. Lewa ręka jak w postawie "zasadniczej". Chwyt do nogi wykonuje się na komendę: „Baczność” Wykonując chwyt „do nogi” z postawy „prezentuj” lub „na ramię” |
|
postawa "spocznij" |
Sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie "zasadniczej". Chorąży i asysta w postawie "spocznij" |
|
postawa "na ramię" |
Chorąży kładzie drzewce prawą ręką (pomaga lewą) na prawe ramię i trzyma je pod kątem 450. Płat sztandaru musi być oddalony od barku przynajmniej na szerokość dłoni. |
|
postawa "prezentuj" |
Z postawy "zasadniczej" chorąży podnosi prawą ręką sztandar do położenia przy prawym ramieniu (dłoń prawej ręki na wysokość barku), następnie lewą ręką chwyta drzewce sztandaru tuż pod prawą, po czym opuszcza prawą ręką drzewce sztandaru do położenia pionowego przy prawym ramieniu. Lewa dłoń chwyta drzewce poniżej prawego barku. Z postawy „ |
|
salutowanie sztandarem w miejscu |
Wykonuje się z postawy "prezentuj"; chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar w przód do 450. Po czasie "salutowania" przenosi sztandar do postawy "prezentuj" |
|
salutowanie sztandarem w marszu |
Z położenia "na ramię" w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu. Komendy: "na prawo patrz" - pochyla sztandar; "baczność" - bierze sztandar na ramię. |
Sztandar należy pochylić – zasalutować – podczas wciągania flagi państwowej na maszt oraz w przypadku ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci.
g) Opis zachowania uczniów w trakcie uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru
wprowadzenie sztandaru
|
Lp. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
|
1. |
proszę o powstanie |
uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru |
przygotowanie do wejścia |
postawa "na ramię" |
|
2. |
"baczność", sztandar szkoły wprowadzić |
uczestnicy w postawie "zasadniczej" |
- wprowadzenie sztandaru - zatrzymanie na ustalonym miejscu |
- w postawie "na ramię w marszu" - postawa "prezentuj" |
|
3. |
"do hymnu" |
uczestnicy jak wyżej |
postawa "zasadnicza" |
postawa "salutowanie w miejscu" |
|
4. |
"po hymnie" |
uczestnicy w postawie "spocznij" |
spocznij |
- postawa "prezentuj" - postawa "spocznij" |
|
5. |
można usiąść |
Uczestnicy siadają |
spocznij |
- postawa "spocznij" |
wyprowadzenie sztandaru
|
Lp. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
|
1. |
proszę o powstanie |
uczestnicy powstają przed wyprowadzeniem sztandaru |
spocznij |
- postawa "spocznij" |
|
2. |
"baczność", sztandar szkoły wyprowadzić |
uczestnicy w postawie "zasadniczej" |
- postawa "zasadnicza - wyprowadzenie sztandaru |
- postawa "zasadnicza" - postawa "na ramię w marszu" |
|
3. |
spocznij
|
uczestnicy siadają
|
---------------- |
---------------- |
h) Opis zachowania pocztu sztandarowego podczas uroczystości kościelnych
- Sztandar jest wprowadzany i wyprowadzany bez podawania komend.
- W czasie wprowadzania sztandaru wszyscy wstają.
- Poczet przechodzi przez kościół, trzymając sztandar pod kątem 45º do przodu i staje po lewej lub po prawej stronie, bokiem do ołtarza i do zgromadzonych wiernych, podnosząc sztandar do pionu.
- W trakcie mszy lub innej uroczystości członkowie pocztu nie klękają, nie przekazują znaku pokoju i nie wykonują żadnych innych gestów, stojąc cały czas w pozycji „baczność” lub „spocznij”.
- Pochylenie sztandaru po kątem 45º do przodu w pozycji „baczność” następuje w sytuacjach:
- podczas każdego podniesienia Hostii: w czasie przemienienia, przed Komunia św. oraz w trakcie trzykrotnego podniesienia Monstrancji przy wystawieniu Najświętszego Sakramentu,
- podczas błogosławieństwa
- podczas opuszczania trumny do grobu,
- podczas ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci,
- podczas składania wieńców, kwiatów i zniczy przez wyznaczone delegacje, na każde polecenie opuszczenia sztandaru wydane przez kapłana lub inną prowadząca osobę.
- i) Ceremoniał przekazania sztandaru i ślubowania pocztu sztandarowego
Przekazanie sztandaru i ślubowanie pocztu sztandarowego odbywa się w czasie uroczystego zakończenia roku szkolnego w bezpośredniej obecności dyrektora szkoły. Przed wprowadzeniem sztandaru należy odczytać uchwałę Rady Pedagogicznej z podaniem nazwisk obsady pocztu sztandarowego.
|
Lp. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
|
1. |
proszę o powstanie |
uczestnicy powstają |
postawa "spocznij" |
postawa "spocznij" |
|
2. |
"baczność", sztandar szkoły wprowadzić |
uczestnicy w postawie zasadniczej |
- wprowadzenie sztandaru - zatrzymanie się na ustalonym miejscu |
- postawa "na ramię w marszu" - postawa "zasadnicza" |
|
3. |
poczet sztandarowy w składzie: -chorąży ucz... -asysta ucz... ucz... Wystąp! |
uczestnicy postawa "zasadnicza", nowy skład pocztu występuje i ustawia się: chorąży z przodu sztandaru, asysta przodem do bocznych płaszczyzn sztandaru w odległości 1 metra od sztandaru |
postawa "zasadnicza" |
- postawa "zasadnicza" - postawa "prezentuj" |
|
4. |
"baczność" - sztandar przekazać |
uczestnicy postawa "zasadnicza" Ustępujący chorąży wypowiada słowa roty, następnie członkowie starego pocztu przyklękają na prawe kolana, całują róg sztandaru Następnie rotę wypowiada nowy chorąży, wszyscy członkowie nowego pocztu przyklękają na prawe kolana i całują róg sztandaru. |
-dotychczasowa asysta przekazuje insygnia -ustawia się obok nowej asysty po lewej i prawej stronie |
-chorąży przekazuje sztandar -ustawia się obok przekazanego sztandaru, sztandar w postawie "spocznij" |
|
5. |
"baczność" chorąży ucz... asysta ucz... ucz... odmaszerować
"spocznij" |
uczestnicy postawa "zasadnicza", uczestnicy nagradzają brawami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce Dyrektor dokonuje wręczenia pamiątkowych nagród. |
postawa "zasadnicza"
postawa "spocznij" |
postawa "prezentuj"
postawa "spocznij" |
|
6. |
"baczność"
"sztandar szkoły wyprowadzić" |
uczestnicy postawa "zasadnicza" |
postawa "zasadnicza" wyprowadzenie sztandaru |
postawa "zasadnicza" postawa "na ramię w marszu" |
|
7. |
"spocznij" |
uczestnicy siedzą |
------------- |
------------- |
Rota ślubowania pocztu sztandarowego
Dotychczasowy chorąży mówi:
„ Przekazujemy wam sztandar – symbol Zespołu Szkół Samorządowych im Jana Pawła II w Tereszpolu – Zaorendzie, opiekujcie się nim i godnie reprezentujcie nasza szkołę”
Nowy chorąży odpowiada:
„Przyjmujemy od was sztandar. Obiecujemy dbać o niego, sumiennie wykonywać swoje obowiązki i być godnymi reprezentantami Zespołu szkół Samorządowych w Tereszpolu – Zaorendzie.”
j) Ceremoniał ślubowania klas pierwszych
Ślubowanie uczniów klas pierwszych odbywa się w obecności sztandaru szkoły w postawie zasadniczej. Wszyscy – uczniowie, nauczyciele i goście stoją na baczność. Każdy pierwszoklasista trzyma uniesioną do góry na wysokości oczu prawą rękę z wyciągniętymi jak do salutowania dwoma palcami zwróconymi w stronę sztandaru i powtarza rotę przysięgi ( za dyrektorem lub wychowawcą)
|
Lp. |
Komendy i ich kolejność |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
|
1. |
proszę o powstanie |
uczestnicy wstają |
------------- |
------------- |
|
2. |
"baczność" - sztandar wprowadzić |
uczestnicy postawa "zasadnicza" |
-wprowadzenie sztandaru -zatrzymanie na ustalonym miejscu |
-postawa "na ramię w marszu", -postawa "zasadnicza" |
|
3. |
"do ślubowania" |
uczestnicy postawa "zasadnicza", ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania (palce jak przy salutowaniu) na wysokość oczu |
postawa "zasadnicza" |
-postawa "prezentuj" -postawa "salutowanie w miejscu" |
|
4. |
"po ślubowaniu" |
uczestnicy "spocznij", ślubujący opuszczają rękę |
postawa "spocznij" |
-postawa "prezentuj" -postawa "zasadnicza" |
|
5. |
"baczność" - sztandar szkoły wyprowadzić |
uczestnicy postawa "zasadnicza" |
-postawa "zasadnicza" -wyprowadzenie sztandaru |
-postawa "zasadnicza" -postawa "na ramię w marszu" |
|
6. |
"spocznij" |
uczestnicy siadają |
------------ |
------------ |
Roty ślubowania klas pierwszych
Rota Ślubowania – SZKOŁA PODSTAWOWA:
„My uczniowie klas pierwszych Zespołu Szkół Samorządowych
Podążający śladami naszego patrona Jana Pawła II
Uroczyście ślubujemy:
-całym sercem i ze wszystkich sił poszukiwać tego,
co dobre, prawdziwe i piękne
-unikać zła i głupoty.
-poprzez swoją sumienność naukę i rzetelną pracę
stawać się z każdym dniem i wciąż na nowo:
Dobrym człowiekiem,
Prawdziwym chrześcijaninem
I mądrym Polakiem”
Rota Ślubowania - GIMNAZJUM:
Otwierając nowy rozdział w księdze szkolnego żywota i będąc świadom zarówno praw, jak i obowiązków, jakie tę drogę znaczą, ślubuję:
- przyjmować darowaną mi wiedzę, utrwalać ją i poszerzać tak, aby zwielokrotniła moją wartość i pozwoliła bez lęku pokonywać kolejne stopnie edukacji,
- współtworzyć i szanować tradycje mojej szkoły, głosić jej dobre imię, gdziekolwiek mnie los zaprowadzi,
- pielęgnować w sercu wartości, jakimi zasłynął w świecie patron naszej szkoły, Jan Paweł II
- tak w szkole, jak i poza nią zachowywać się w sposób uczciwy, godny, nieprzynoszący ujmy imieniu ucznia, obywatela, Polaka,
- zaufać nauczycielom, jako tym, którzy niosą wiedzę, uczą rozumieć świat i pomagają wybrać najwłaściwszą z dróg wiodących w przyszłość,
- pomagać słabszym, pokrzywdzonym przez los kolegom, mieć odwagę realizować własne marzenia.
k) Ceremoniał pożegnania absolwentów
- Pożegnanie absolwentów następuje na uroczystym apelu kończącym rok szkolny.
- Wszyscy absolwenci składają ślubowanie.
- Wszyscy zgromadzeni stoją na baczność.
- Do sztandaru podchodzą gospodarze klas III gimnazjum.
- Absolwenci trzymają uniesioną do góry rękę z wyciągniętymi w kierunku sztandaru szkoły dwoma palcami i powtarzają za Dyrektorem Szkoły lub wychowawcą słowa przysięgi.
- Ceremoniał ślubowania klas kończących szkołę przebiega podobnie jak ślubowanie klas pierwszych. W punkcie 3 i 4 uroczystości podaje się komendę: "do przyrzeczenia" i "po przyrzeczeniu”
Rota ślubowania absolwentów:
My , Absolwenci Zespołu Szkół Samorządowych im. Jana Pawła II w Tereszpolu – Zaorendzie Tobie, Szkoło, ślubujemy:
- wiernie strzec Twojego honoru;
- dalszą pracą i nauką rozsławiać Twoje imię;
- z godnością nosić zaszczytne miano wychowanka ZSS w Tereszpolu – Zaorendzie
- swoje życie opierać na nauce Wielkiego Polaka – Naszego Patrona Jana Pawła II;
- zdobytą wiedzę, umiejętności i sprawności jak najlepiej wykorzystać w dalszym swoim życiu;
- zawsze pracować sumiennie i uczciwie, czynnie współuczestniczyć w życiu naszego kraju;
ŚLUBUJEMY !!!
5. HYMN SZKOŁY
- Hymn powstał w roku szkolnym 2005/2006, wyłoniony w wyniku konkursu.
- Autorzy hymnu: Katarzyna Dobosz kl. V, Ewelina Brodziak kl. V, Lucyna Szozda – katechetka,
Hymn Szkoły (na melodię „Barki”)
Tu, pośród lasów Roztocza
Stoi szkoła, w niej młodzież ochocza.
Za patrona Jana Pawła wybrała,
Szczerym sercem Go pokochała.
Ref.
Nasza szkoła zapatrzona w papieża
Ufnym krokiem drogę życia przemierza,
Pokonuje trudy, troski, zmartwienia -
Totus Tuus Twojego zawierzenia.
On nas nauczył Miłości,
Wskazał Prawdę – drogę do Wolności
„Nie lękaj się” - w swych sercach chowamy,
i „Wymagać od siebie mamy”.
Ref. Nasza szkoła …
Ty, Wielki Syn polskiej ziemi,
Pierwszy Słowian na Tronie Piotrowym.
Papież, Pielgrzym -
Gołąb Pokoju.
Ref. Nasza szkoła …
My, Tobie dziś przyrzekamy:
Wiary świętej dochować i bronić,
Ojczyznę kochać,
Szanować ludzi.
Ref. Nasza szkoła …
6. PRECEDENCJA ( KOLEJNOŚĆ WITANIA GOŚCI, PRZEMAWIANIA, ZAJMOWANIA MIEJSC)
Precedencja na uroczystościach szkolnych ( trzy warianty)
A)
- Biskup
- Wojewoda
- Marszałek województwa
- Przewodniczący Sejmiku Województwa
- Burmistrz ( wójt)
- Kurator oświaty
- Radny wojewódzki
- Radny powiatowy
- Radny gminy
- Wizytator KO
- Sekretarz miasta ( gminy)
- Inspektor wydziału oświaty
- Przewodniczący rady rodziców
- pozostali goście
B)
- Proboszcz
- Starosta
- Wicestarosta
- Członek zarządu powiat
- Przewodniczący rady powiatu
- Wicekurator oświaty
- Radny powiatu
- Dyrektor wydziału oświaty
- Wizytator KO
- Inspektor wydziału oświaty
C)
- Proboszcz
- Burmistrz (wójt)
- Wicestarosta
- Wiceburmistrz
- Radny powiatowy
- Sekretarz powiatu
- Dyrektor wydziału oświaty
- Wizytator KO
- Przewodniczący rady rodziców
- Do kardynała zwracamy się Jego Eminencjo, do arcybiskupa, biskupa, ambasadora - Jego Ekscelencjo
- Od przedstawionej powyżej propozycji mogą być odstępstwa wynikające ze szczególnej roli, pozycji lub wieku zapraszanego gościa, którego gospodarz uroczystości pragnie szczególnie uhonorować.
7. HARMONOGRAM UROCZYSTOŚCI I IMPREZ SZKOLNYCH
Szczegółowy harmonogram uroczystości i imprez szkolnych opracowany zostaje na każdy rok szkolny i stanowi odrębny dokument.
- Szczegóły
- Ewa Brodziak
Początki szkoły w Tereszpolu-Zaorendzie, należącej do Obwodu Szkolnego Zamość w Królestwie Polskim, sięgają czasów zaboru rosyjskiego, tj. przełomu wieków XIX i XX. Według relacji najstarszych (nielicznych) żyjących mieszkańców wioski, lekcje odbywały się w języku rosyjskim. Prowadzili je Rosjanie wyznania prawosławnego i Polacy wyznania grekokatolickiego. Ze wspomnień tychże wiadomo, że za rozmowę w języku polskim dzieci były bite w rękę kijem lub cienkim pręcikiem. Przy głównej alei wiodącej na tereszpolski cmentarz, znajdują się nagrobki ówczesnych nauczycieli. Częściowo zniszczone, postawione w dowód wdzięczności i uznania, z nazwiskami nauczycieli naszych praojców wznoszą się do dzisiaj. Jednym z nauczycieli był narodnyj uczitiel - Nikołaj Andrjejewicz Łukasiuk zmarły w wieku 68 lat w 1906 r. i narodniaja uczitelka - Olena Iwanowna Senczik zmarła w wieku 33 lat w 1911 r. Trzecia mogiła to grobek dziecka uczitelia Łukasiuka.


Nagrobki „narodnych uczitieli” na miejscowym cmentarzu.
Zajęcia wówczas odbywały się w małej, jednoklasowej, drewnianej, przycerkiewnej szkółce wybudowanej w 1903 r.- znanej potem jako szkoła ,,za kościołem” oraz w izbach miejscowych gospodarzy: Jana Ogona, Kurysa, Piotra Pawluka, Jana Skóry, Kapuśniaka. Według najstarszych zachowanych katalogów klasowych roku szkolnego 1916/1917 w Tereszpolu - Zaorendzie były dwie klasy a w każdej I i II stopień. Do kl. I uczęszczało 116 dzieci, zaś do kl. II 61. Uczniowie ci urodzeni byli między 1903 a 1906 rokiem. Oceniano ich wówczas:
- za postępy w nauce oceną bdb, db, dst, mrn, ndst,
- za zachowanie oceną chwalebną, zadowalającą, odpowiednią, mniej odpowiednią, nieodpowiednią,
- za pilność,
- za porządek zewnętrzny.
Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. w Tereszpolu-Zaorendzie była szkoła trzyklasowa. Wielu uczniów dwukrotnie a nawet i trzykrotnie powtarzało tę samą klasę.
Z kroniki szkolnej i relacji ustnych wiemy, że w 1927 r. kierownikiem szkoły był Piotr Kusyk. Uczono dalej w starej szkole i u miejscowych gospodarzy. W tym czasie nauczycielami byli: Maria Grodzicka, Maria Kusykowa, Piotr Kusyk, Paulina Turkówna i p. Galińska.
W 1938 r. Piotr Kusyk przeszedł na emeryturę a kierownikiem szkoły został Tadeusz Zielonka, który wkrótce wyjechał. Kierownictwo w szkole objął Franciszek Łętowski.

Stara szkoła za kościołem ( budynek już nie istnieje)
W powyższym składzie pracowano przed wojną i z małymi przerwami przez całą okupację niemiecką.
W 1938 r. rozpoczęto budowę nowej szkoły ,,za torami”, lecz z powodu wybuchu II wojny światowej jej nie ukończono.
Po wyzwoleniu wieś opuścił Franciszek Łętowski a kierownikiem szkoły został Leopold Dudek – Orlę Lwowskie, który zajął się odbudową, dobudową i wykończeniem nowej szkoły. Naukę w nowym budynku rozpoczęto w 1946 roku, sytuacja lokalowa znacznie się poprawiła, do tereszpolskiej szkoły przybyły dzieci z jednoklasowych szkółek w Hedwiżynie, Bukownicy, Szozdach i ze szkoły w Lipowcu. Klasy wówczas liczyły po 50 osób i więcej; i tak np. w roku szk.1949/50 liczba uczniów wynosiła 461, rozmieszczonych w 13 oddziałach z najwyższą klasą VII. Nauczycielami wtedy byli: Zofia Sobieszczańska, Roman Zych, Stanisław Turczyn, Tadeusz Marzec, Weronika Marzec, Aleksander Dąbrowski, Maria Grodzicka, Halina Miklińska, Janina Kusiak, Stanisław Kimak.

Stara szkoła przy torach.
Ze wspomnień mieszkańców wynika, że kierownik Leopold Dudek był dobrym organizatorem życia szkolnego, potrafił uporać się z problemami lokalowymi i osiągać wysokie wyniki nauczania i dyscypliny. Mimo choroby i wynikłego z niej kalectwa nie rezygnował z pracy zawodowej (miał amputowaną powyżej kolana nogę i poruszał się na wózku inwalidzkim).
Po jego śmierci w 1968 r. kierownictwo przejął Antoni Tatar, pracujący już w tej szkole od 1962 r. Założył on zespół muzyczny liczący około 50 osób i 3 - głosowy chór szkolny. Jeszcze przed objęciem kierownictwa uczył dzieci i młodzież gry na skrzypcach, mandolinie, trąbce, wiolonczeli i perkusji.

Zespół muzyczny założony przez Antoniego Tatara
W roku szkolnym 1969/1970 było w szkole 359 uczniów, wtedy to powstały liczne - po 40 uczniów - równoległe klasy VIIIa i b.
W roku szkolnym 1974/75 po raz pierwszy została powołana klasa przedszkolna, prowadzona przez panią Jadwigę Maciąg, funkcjonował również punkt filialny w Bukownicy mieszczący się w prywatnych domach, liczący 19 dzieci.

Rok szkolny 1974/75 - raport przed lekcjami.
W latach 70. szkoła coraz częściej włączała się do imprez środowiskowych, występował zespół muzyczny, chór szkolny, koło recytatorskie prowadzone przez panią Danutę Pawluk. W tym też czasie zuchy, harcerze, uczniowie klas starszych często pracowali przy wykopkach, zbiorze dzikiej róży w Spółdzielni Kółek Rolniczych oraz zalesianiu ugorów i nieużytków państwowych.
W 1976 r. gmina Tereszpol została przyłączona do gminy Zwierzyniec. Szkoły z jej terenu weszły w skład Zbiorczej Szkoły Gminnej w Zwierzyńcu. W związku z tym szkoła przejęła 3 sale w budynku byłego Urzędu Gminy. Zajęcia odbywały się zatem: w szkole, w dwóch salkach starej szkoły za kościołem oraz w trzech salach w budynku Urzędu Gminy. Uczyło się wtedy 290 uczniów.
W 1979 r. na emeryturę odszedł dyrektor Antoni Tatar, na to stanowisko została powołana pani Henryka Grzywna. Rok szkolny 1979/1980 rozpoczął się w wyjątkowo trudnych warunkach, gdyż rozpoczęto budowę toru Linii Hutniczo - Siarkowej Hrubieszów - Katowice. Tor przebiegał przez plac szkolny i oddzielał od siebie dwa szkolne budynki. Na boisku stały ogromne spychacze i koparki, jeździły samochody ciężarowe, cały plac był skopany i zryty, strzaskany był chodnik do szkoły, zerwana siatka ogradzająca budynek. Budowa wiaduktu bardzo utrudniała pracę w odciętych od siebie budynkach szkolnych. W związku z tym, że przylegały one bezpośrednio do toru kolejowego, Ministerstwo Komunikacji podjęło decyzję o budowie nowej szkoły. Plac pod budowę wyznaczono na środku wsi. Powołano inwestora, wykonawcę -Przedsiębiorstwo Budowlane Robót Drogowych Tomaszów, projektanta, kierownictwo budowlane przejął Jerzy Trąd a inspektorat nadzoru - Władysław Głowacki.
W sprawę budowy nowej szkoły angażowali się rodzice, nauczyciele, Komitet Rodzicielski na czele ze Stanisławem Radawcem, Anielą Pieczykolan, Tadeuszem Lewandowskim. Byli oni w stałym kontakcie z inwestorem, wykonawcą, biurem projektowym, wojewodą zamojskim, często wyjeżdżali do Tomaszowa, Zamościa, Lublina. Mieszkańców niepokoiło odkładanie robót, przesuwanie terminów, brak funduszy. W sierpniu 1981 r. doprowadzono wodę na plac budowy a 14 września przyjechały pierwsze samochody z potrzebnymi materiałami. Kilka dni później koparka rozpoczęła prace przy wykopie fundamentów.
16 października 1981 r. o godzinie 12.00 w obecności uczniów, nauczycieli, rodziców i władz wmurowany został akt erekcyjny - w prawym rogu budynku administracyjno- gospodarczego od strony wschodniej.
W styczniu 1982 r. wszystkich sparaliżowała wiadomość, że ze względu na brak funduszy budowa szkoły zostaje wstrzymana na okres 4-5 lat. Natychmiastowa interwencja i niezmordowanie pana Radawca i innych rodziców, wizyta w Kuratorium Oświaty i Wychowania, w LHS przyniosła oczekiwane rezultaty - budowa znów ruszyła pełną parą. Starsi uczniowie pod opieką wychowawców zobowiązani byli do przepracowania 10 godzin przy budowie, podobnie rodzice i mieszkańcy wsi zobowiązali się przepracować 1 dzień.
W międzyczasie sytuacja bazowa starej szkoły uległa pogorszeniu, gdyż reaktywowano gminę w Tereszpolu i należało opuścić zajmowany dotąd budynek. Nauka musiała odbywać się na dwie zmiany.
W pamięci uczniów, nauczycieli i rodziców zapisał się przykry wypadek srogiej zimy 1981 roku. Dzieci nieopodal szkoły znalazły wygłodniałą, przemarzniętą sarenkę ze złamaną nogą. Natychmiast otoczyły ją opieką - dokarmiały ją, dotykały, głaskały. Wkrótce okazało się, że zwierzątko było chore na wściekliznę - pięćdziesięcioro dzieci i pięcioro nauczycieli musiało przyjąć szczepionkę.
Po trzech latach budowy przystąpiono w nowo otwartym budynku do inauguracji roku szkolnego 1984/1985. Progi szkoły przekroczyły też dzieci z Lipowca, które do tej pory dojeżdżały do szkoły w Tereszpolu-Kukiełkach. W niedługim czasie dołączyli również uczniowie z Hedwiżyna. Dotychczasowy dyrektor, pani Henryka Grzywna, na własną prośbę zrezygnowała ze stanowiska. Nowym dyrektorem został pan Adam Olszta, a po roku jego funkcję przejęła pani Marianna Monastyrska, zaś zastępcą została pani Sabina Zdzioch.
O nowej szkole w Tereszpolu-Zaorendzie stało się głośno. Ze względu na nowoczesny budynek, ładne klasopracownie, wyposażenie - odbywały się tutaj konferencje metodyczne nauczycieli z naszego regionu, obozy letnie z udziałem miejscowych dzieci i pionierów z Ukrainy i byłej NRD, spotkania z oficerami Ludowego Wojska Polskiego, z redaktorami gazet, z pisarzem Jerzym Markiewiczem i inne imprezy. Dobre warunki lokalowe, wyposażenie szkoły oraz odpowiednio przygotowana kadra pedagogiczna przyczyniły się do sukcesów odnoszonych przez naszych uczniów w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, turniejach sportowych na szczeblu nie tylko powiatowym, ale również wojewódzkim i centralnym. W roku 1991 dyrektorem szkoły została pani Sabina Zdzioch, wicedyrektorem pani Małgorzata Olszta a następnie pani Bożena Mazur. W 1994 r. dyrektorem szkoły została pani Teresa Runo.
W 1996 r. przedszkole i szkołę podstawową połączono w Zespół Szkół Samorządowych z dyrektorem panią Teresą Runo i wicedyrektorem panią Marianną Kołodziej. 1 września 1999 r. w związku z przeprowadzoną reformą oświaty powołano 3-letnie gimnazjum, do którego przybyli uczniowie ze szkół w Lipowcu, w Tereszpolu-Kukiełkach. Dyrektorem Zespołu Szkół została pani Danuta Mazur, wicedyrektorem pani Irena Gromadzka, a pani Teresa Runo - dyrektorem gimnazjum. W roku szkolnym 2001/2002 obowiązki dyrektora gimnazjum pełnił pan Ryszard Skrzypa. Po 2 latach uczniowie z Tereszpola–Kukiełek odeszli do powstałego tam gimnazjum, a miejscowe gimnazjum włączono do Zespołu Szkół Samorządowych. Dyrektorem Zespołu pozostała pani Danuta Mazur, a wicedyrektorem pani Irena Gromadzka, którą w roku 2009 zastąpiła pani Ewa Brodziak. W roku szkolnym 2012/2013 do Zespołu Szkół dołączono jako szkołę filialną dotychczasową Szkołę Podstawową w Lipowcu. Do 31 sierpnia 2017 roku Zespół Szkół składał się z: przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum i filii.
1 września 2017 roku reforma oświaty zlikwidowała gimnazja i przywróciła 8-klasowe szkoły podstawowe. Wówczas z Zespołu wyłączono gimnazjum.
Historia szkoły w Tereszpolu jest bogata i burzliwa podobnie jak historia Polski. W jej budynkach – „za kościołem”, „za torami” i tu, gdzie jesteśmy obecnie, kształtowano umysły i charaktery wielu pokoleń. Naszymi uczniami byli m.in.:
Księża:
- Ks. profesor Tadeusz Guz Ksiądz katolicki, filozof, teolog, doktor habilitowany nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki, profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
- Ks. Adam Lewandowski Kanonik gremialny Kapituły Lubelskiej, sekretarz Archidiecezjalnej Rady ds. Konserwacji Zabytków, przewodniczący Archidiecezjalnej Komisji ds. Dóbr Kultury, proboszcz Archikatedry w Lublinie
- Ks. profesor Mirosław Sitarz ksiądz katolicki, prawnik, kanonista, profesor nadzwyczajny Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
- Ks. Józef Pieczykolan (+) misjonarz, przez kilka lat pracował na misjach w Ghanie (Afryka)
- Ks. Jacek Borowiec
- Ks. Zygmunt Jagiełło
- Ks. Franciszek Pieczykolan
- Ks. Stanisław Kiesz i ks. Jan Kiesz – bracia
- Ks. Jan Skóra
Siostry zakonne:
- s. Dorota Mostowska - misjonarka, od kilkunastu lat pracowała w Afryce, była na misjach w Kenii, Dżibuti ( Afryka), obecnie pełni posługę zakonną we Włoszech niedaleko Turynu
- s. Leokadia Skóra- franciszkanka
- s. Renata Szawara
- s. Lucyna Litwin – urszulanka, poetka
Lekarze:
- Irena Lisiecka,
- Franciszek Orłowski,
- Stanisław Cielica - lekarz wojskowy, ukończył Wojskową Akademię Medyczną,
- Aneta Szeptuch
Dyrektorzy szkół i nauczyciele:
- Mariola Wójcik – dyrektor i kierownik Szkoły Filialnej w Lipowcu
- Bogumiła Kukiełka - dyrektor ZSS w Tereszpolu- Kukiełkach
- Stanisław Sitarz – dyrektor ZSBiO w Biłgoraju
- Bronisław Bury - dyrektor ZSP im Stanisława Staszica w Stąporkowie, prezes Towarzystwa Szkół Staszicowskich
- Justyna Gura – dyrektor Przedszkola „Bambino” w Biłgoraju
- Zofia Kusyk - wieloletni dyrektor szkoły w Lublinie
- Sabina Zdzioch – dyrektor Szkoły Podstawowej w Tereszpolu-Zaorendzie
- Marianna Monastyrska - dyrektor Szkoły Podstawowej w Tereszpolu-Zaorendzie
- Marianna Kołodziej, Małgorzata Olszta, Irena Gromadzka, Ewa Brodziak – wicedyrektorzy miejscowej szkoły
- Będący nauczycielami w innych szkołach Krzysztof Kapuśniak, Jerzy Strzałka, Marzena Plichta, Maria Litwin, Barbara Korgul, Małgorzata Zielińska, Wojciech Ostasz, Anna Kurzyńska-Puk, Jadwiga Staszak, Beata Kulik, Małgorzata Kurzyńska, Krystyna Marzec, Lilianna Mróz
- Będący nauczycielami naszej szkoły - czynni i emeryci: Zofia Głowacz, Irena Komada, Teresa Ławniczek, Danuta Pawluk, Danuta Skóra, Romana Litwiniec, Anna Belczarz ( laureatka Międzynarodowej Olimpiady w Moskwie, odbyła 5- letnie studia w Petersburgu), Anna Kurzyńska, Małgorzata Skiba, Ewa Skrzypa, Teresa Sobaszek, Lucyna Szozda, Renata Wojnar, Bogumiła Bigoraj, Mirosława Sirko, pani Danuta Kozioł – sekretarz szkoły
inni:
- Zbigniew Wasąg – wójt Gminy Tereszpol, dyrektor ZUS w Biłgoraju
- Jan Mielnik - wójt Gminy Tereszpol, z-ca dyr. PUP w Biłgoraju
- Andrzej Dudek - syn dyrektora Leopolda Dudka, muzyk, przez pewien czas był dyrygentem Filharmonii Belgijskiej
- Czesława Borowik- redaktorka, reporterka Radia Lublin, współredaktor czasopisma ,,Tanew”, laureatka wielu nagród (także międzynarodowych), założycielka i prezes Radiowej Akademii Historii Mówionej
- Bożena Kusyk - dr biologii w Warszawie
- dr biologii Antoni Wasylik – pracownik Instytutu Ekologii PAN, absolwent wydziału biologii Uniwersytetu Leningradzkiego
Na pewno to nie są wszyscy nasi znani i zasłużeni absolwenci. Prosimy o pomoc w uzupełnianiu tej listy poprzez kontakt ze szkołą. Zapraszamy też do odwiedzin naszej szkoły. Jest ona przecież naszym wspólnym dobrem.

ŻYCIORYS
Karol Józef Wojtyła urodził się 18 maja 1920 r. w Wadowicach, miasteczku położonym 50 km od Krakowa. Był drugim synem urzędnika wojskowego Karola Wojtyły i Emilii Kaczorowskiej. Miał starszego brata Edmunda - lekarza, który zmarł w 1932 r. w wieku 26 lat w wyniku zarażenia się od pacjenta szkarlatyną, oraz zmarłą 16 godzin po urodzeniu starszą siostrę - Olgę. Matka osierociła go, gdy miał 9 lat.
Karol Wojtyła został ochrzczony 20 czerwca 1920 roku w kościele parafialnym w Wadowicach przez księdza Franciszka Żaka, Pierwszą Komunię Świętą przyjął w dziewiątym roku życia, a bierzmowany został, mając 18 lat.
Po ukończeniu czteroklasowej szkoły ludowej, Karol uczył się w państwowym gimnazjum męskim im. Marcina Wadowity. Po maturze w 1938 roku rozpoczął studia polonistyczne na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Gdy niemieccy okupanci zamknęli uniwersytet w 1939 roku, młody Karol, aby nie zostać wywiezionym na roboty do Niemiec, pracował w kamieniołomach i fabryce chemicznej Solvay,. Od roku 1942, czując powołanie kapłańskie, uczęszczał na wykłady podziemnego Metropolitalnego Seminarium Duchownego zorganizowanego przez arcybiskupa Krakowa, kardynała Adama Stefana Sapiehę. Równocześnie był jednym z założycieli tajnego Teatru Rapsodycznego.
Po wojnie kontynuował studia w Wyższym Seminarium Duchownym w Krakowie oraz na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Święcenia kapłańskie przyjął 1 listopada 1946 r.
Następnie został wysłany przez Kardynała Stefana Sapiehę do Rzymu na studia doktoranckie. Do Polski wrócił w 1948 roku i został wikarym w parafii w Niegowici niedaleko Krakowa, a następnie w parafii św. Floriana w Krakowie. Od 1951 r. był duszpasterzem studentów. Został wykładowcą teologii moralnej i etyki w seminarium krakowskim i na Wydziale Filozoficznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
4 lipca 1958 r. papież Pius XII mianował go biskupem krakowskim. Sakrę biskupią przyjął 28 września 1958 r. w katedrze wawelskiej w Krakowie z rąk arcybiskupa Eugeniusza Baziaka. 13 stycznia 1964 r. został mianowany przez Pawła VI arcybiskupem Krakowa, a następnie 26 czerwca 1967 r. - kardynałem.
Brał udział w Soborze Watykańskim II (1962-1965) i wniósł znaczący wkład w powstanie Konstytucji Gaudium et spes.
Na zwołanym po śmierci Jana Pawła I drugim konklawe w ósmym głosowaniu 16 października 1978 r. Karol Wojtyła w wieku 58 lat został wybrany na papieża i przybrał imię Jan Paweł II. 22 października Jan Paweł II, jako 263 następca św. Piotra, rozpoczął 27-letni pontyfikat - jeden z najdłuższych w historii Kościoła.
W czasie swojego pontyfikatu Jan Paweł II odbył 146 podróży apostolskich na terenie Włoch. Jako biskup Rzymu odwiedził 317 z 333 parafii rzymskich. Odbył 104 pielgrzymki zagraniczne, będące wyrazem stałej troski Następcy Piotra o cały Kościół, w Polsce był 9 razy.
Żaden z papieży nie spotkał się z tyloma osobami w trakcie środowych audiencji generalnych (blisko 1200), w których uczestniczyło prawie 18 milionów pielgrzymów, nie licząc audiencji prywatnych i ceremonii religijnych. Tylko w trakcie Jubileuszu Roku 2000 spotkał się z 8 milionami wiernych. Do tego dochodzą miliony wiernych w trakcie pielgrzymek, które odbył na całym świecie. Przyjmował przywódców państw w trakcie 38 wizyt oficjalnych oraz udzielił 738 audiencji i spotkań z głowami państwa, odbył 246 audiencje i spotkania z premierami.
Jan Paweł II chętnie spotykał się z młodymi ludźmi i poświęcał im dużo uwagi. Zapoczątkował tradycję Światowych Dni Młodzieży, które co roku gromadziły miliony młodzieży w różnych miejscach na świecie.
Ojciec Święty przewodniczył 147 ceremoniom beatyfikacyjnym, w czasie których ogłosił 1338 błogosławionych (w tym 154 Polaków) i 51 uroczystościom kanonizacyjnym, ogłaszając 482 świętych (w tym 9 Polaków oraz 2 świętych związanych z Polską). Przewodniczył 9 konsystorzom i mianował 231 kardynałów (jednego in pectore), w tym 10 Polaków. Przewodniczył też 6 zebraniom plenarnym Kolegium Kardynalskiego. W trakcie swojego pontyfikatu zwołał 15 synodów biskupów.
Do najważniejszych dokumentów, których autorem był papież należą: 14 encyklik, 14 adhortacji apostolskich, 11 konstytucji apostolskich i 45 listów apostolskich.
Napisał też książki: „Dar i Tajemnica”(listopad 1996), „Tryptyk rzymski”, (marzec 2003), „Wstańcie, chodźmy” (maj 2004) oraz „Pamięć i tożsamość ”(luty 2005) oraz „Przekroczyć próg nadziei” (październik 1994 rok) – jest to wywiad dziennikarski z papieżem.
Jan Paweł II zmarł 2 kwietnia 2005 r. o godz. 21.37. Pogrzeb odbył się w piątek 8 kwietnia. Uczestniczyło w nim na Placu św. Piotra ok. 300 tysięcy wiernych oraz 200 prezydentów i premierów. W całym Rzymie przed ekranami rozstawionymi w wielu miejscach miasta zgromadziło się 5 mln ludzi. Papież został pochowany w podziemiach Bazyliki św. Piotra na Watykanie.
28 czerwca 2005 r. rozpoczął się proces beatyfikacyjny Sługi Bożego Jana Pawła II, a 1 maja 2011 r. został ogłoszony przez papieża Benedykta XVI błogosławionym. Jego ciało zostało przeniesione do wnętrza katedry św. Piotra. Dnia 27 kwietnia 2014 r. odbyła się kanonizacja Jana Pawła, której przewodniczył papież Franciszek.
Od teraz po wieki wieków nasz Patron jest Świętym Janem Pawłem II i wstawia się za nami u Ojca w niebie.
Kalendarium nadania imienia szkole
Wybór patrona
I semestr 2003/04
- rozmowy na poszczególnych zajęciach lekcyjnych o konieczności wyboru patrona naszej szkoły, w oparciu o którego będzie budowała się tradycja szkolna i na którym będzie się opierała praca wychowawcza.
Marzec/Kwiecień 2004
- konkurs polonistyczny pt. „Patronem naszej szkoły powinien być...”
Maj 2004
- konkurs wiedzy o papieżu Janie Pawle II dla uczczenia 84 rocznicy urodzin.
- przeprowadzenie ankiety wśród uczniów, nauczycieli i rodziców dotyczącej wyboru patrona spośród kilku podanych kandydatów. Wyniki konkursu polonistycznego, jak też przeprowadzonej ankiety zdecydowanie wskazały na Osobę Wielkiego Polaka - Papieża Jana Pawła II, jako patrona naszej szkoły.
Czerwiec 2004 r.
- opracowanie Programu Nadania Imienia Szkole.
Popularyzacja sylwetki Jana Pawła II
Artykuły w szkolnej gazecie „Żaczek”- od samego początku jej założenia tj. od 2001 r. byliśmy razem z naszym Papieżem – umieszczaliśmy artykuły o jego życiu i nauczaniu.
Lekcje na wszystkich etapach edukacyjnych poświęcone Osobie Jana Pawła II i Jego działalności w świecie oraz poznaniu Jego twórczości literackiej - na bieżąco w trakcie roku szkolnego.
Gromadzenie w bibliotece szkolnej książek Papieża i o Papieżu, płyt z filmami i wypowiedziami Papieża oraz czasopism religijnych – na bieżąco.
Wrzesień 2004 r.
- wykonanie gazetek w salach lekcyjnych i na korytarzach ukazujących życie, działalność i twórczość Papieża,
Październik 2004 r.
- wysłanie życzeń Papieżowi z okazji Jubileuszu 26-lecia Wielkiego Pontyfikatu,
- akademia w kościele przygotowane przez młodzież dla upamiętnienia tego Jubileuszu.
Listopad 2004 r.
- plakatowanie szkoły „Za co cenię Ojca Świętego” oraz „Czego życzymy Ojcu Świętemu?” – dla uczczenia imienin Papieża (Karol)
Marzec 2005 r.
- otoczenie modlitwą bardzo chorego Papieża – codzienne „Zdrowaś Maryjo” w Jego intencji odmawiane przez uczniów w domach.
Kwiecień 2005 r.
- pożegnanie Jana Pawła II, oddanie Mu hołdu i okazanie wdzięczności Bogu za dar Wielkiego Papieża; przez: apel w szkole ( 04.04.), wystawienie ołtarzyka na holu, udział całej szkoły we Mszy św., modlitwa różańcową w okresie żałoby,
- założenie pamiątkowej księgi kondolencyjnej, do której wpisu dokonują uczniowie, rodzice, nauczyciele...
- konkurs poetycki na wiersz o Papieżu,
- wykonanie albumów pamiątkowych: „Jan Paweł II – Wielki Człowiek i Misjonarz”.
Maj 2005 r.
- udział uczniów w konkursie papieskim w Krasnobrodzie „Jak budować świat pokoju? Czy osoba Jana Pawła II może w tym pomóc?”
- 40 uczniów ogląda film „Opowieść o Zbawicielu”
- konkurs plastyczny na logo szkoły i projekt sztandaru.
- konkurs wiedzy o Janie Pawle II – dla uczczenia rocznicy VIII pielgrzymki do Ojczyzny – 12 VI 1999 r. Zamość.
- wyjazd nauczycieli i uczniów do kina na film pt. „Karol, człowiek który został papieżem”.
Wrzesień/październik 2005 r.
- spotkanie z misjonarką s. Krystyną Wasąg pracującą w Rwandzie,
- zbiórka ubrań, przyborów szkolnych w ramach pomocy misjom,
- konkurs muzyczny: „Piosenka o Papieżu” , owocem którego jest nasz hymn,
Październik 2005 r.
- akademia w kościele i w szkole upamiętniająca Dzień Papieski – 16 X.
- konkurs pt. „Dlaczego Jan Paweł II jest nadal wielkim autorytetem?” – upamiętnienie Jego Osoby, jako papieża broniącego niepodważalnych wartości,
Listopad 2005 r.
- projekt historyczny: „Człowiek, który tworzył najnowszą historię” ( projekt realizowany będzie cyklicznie w III kl. gimnazjum).
- w dniu imienin Papieża uroczyste zawieszenie Jego portretu na głównym holu szkoły (04. 11.)
- Konkurs rodzinny na wiersz o papieżu Janie Pawle II, owocem którego jest wydany tomik wierszy „W hołdzie Janowi Pawłowi II”.
Grudzień 2005 r.
- Opłatek szkolny – Jasełka - wzbogacone o teksty papieskie na temat Świąt Bożego Narodzenia (Jego wspomnienia z dzieciństwa o radości tych świąt),
Styczeń 2006 r.
- opracowanie treści do programu pt. „Uczę się i żyję z Janem Pawłem II”, dla wszystkich etapów edukacyjnych, który ma na celu poszerzenie wiedzy o Patronie, wyćwiczenie umiejętności i kształtowanie postaw w oparciu o Jego system wartości.
- wystąpienie z wnioskiem do organu prowadzącego o nadanie Zespołowi Szkół Samorządowych w Tereszpolu - Zaorendzie imienia Jana Pawła II.
Nadanie imienia
Marzec 2006 r.
- Nadanie Zespołowi Szkół Samorządowych w Tereszpolu – Zaorendzie imienia Jana Pawła II Uchwałą Rady Gminy z dnia 31 marca 2006 r.
- zaawansowanie prac związanych z nadaniem imienia; przygotowanie uroczystości,
- 27 III wyjazd nauczycieli na film „Jan Paweł II”,
- 28 marca grupa - 54 uczniów - obejrzała film „Jan Paweł II”,
- 31 III – w I rocznicę odejścia JP II szkoła zorganizowała gminny konkurs poezji papieskiej i o papieżu,
Kwiecień 2006 r.
- 4 IV - wieczorem - droga krzyżowa i czuwanie w kościele poświęcone papieżowi,
- 4 IV - cała szkoła uczestniczy we Mszy św. i modli się w intencji rychłej beatyfikacji Jana Pawła II,
Maj 2006 r.
- przeprowadzenie szkolnego konkursu wiedzy o Janie Pawle II,
- zorganizowanie gminnego plastycznego konkursu na portret papieża.
- 18 maja - Uroczyste Nadanie imienia Jana Pawła II; Msza św. pod przewodnictwem JE ks. Bp Jana Śrutwy, poświęcenie Sztandaru Szkoły, uroczysta akademia,
Opracowała: Lucyna Szozda – katechetka
| DYREKTOR ZESPOŁU: | ||
|
p. Ewa Brodziak |
j. polski | |
| WICEDYREKTOR ZESPOŁU: | ||
|
p. Anna Kurzyńska-Puk |
j. niemiecki | |
| NAUCZYCIELE PRZEDSZKOLA | ||
| p. Małgorzata Skiba | wychowanie przedszkolne |
wych. 6-latków |
| p. Anna Kurzyńska | wychowanie przedszkolne |
wych. 5- latków |
| p. Barbara Kadamus | wychowanie przedszkolne |
wych. 3- i 4-latków |
| p. Joanna Wszoła | wychowanie przedszkolne, plastyka, historia |
3- i 4-latki, szk.podst. |
|
NAUCZYCIELE SZKOŁY PODSTAWOWEJ |
||
| p. Anna Belczarz |
język polski |
wych. kl. IV |
| p. Agnieszka Bogdanowicz |
chemia, fizyka, technika, pedagog szkolny, pedagog specjalny |
|
| p. Bogusława Bigoraj |
edukacja wczesnoszkolna |
wych. kl. III |
| p. Dorota Dobosz |
muzyka, edukacja zdrowotna, świetlica |
|
| p. Irena Gromadzka |
logopedia |
|
| ks. Piotr Gorzkowski |
religia |
|
| p. Paulina Kęcka |
język angielski |
wych. kl. VIII |
| p. Iwona Kuźmińska-Maciusiak |
informatyka, matematyka |
wych. kl. V b |
|
p. Urszula Kwiecińska |
świetlica/ przedszkole | |
|
p. Renata Makara |
historia, wos | |
| p. Gabriela Mielnik |
nauczyciel współorganizujący kształcenie |
kl.I |
| p. Ewa Misztal |
przyroda, biologia, edb, technika |
wych. kl. VI |
| p. Karolina Pieczykolan |
psycholog szkolny |
|
| p. Krzysztof Pułapa |
wychowanie fizyczne |
|
|
p. Mirosława Sirko |
edukacja wczesnoszkolna
|
wych. kl. I
|
| p. Ewa Skrzypa |
edukacja wczesnoszkolna |
wych. kl. II |
| p. Ryszard Skrzypa |
matematyka, w-f |
wych. kl. Va |
| p. Dorota Tutka |
biblioteka, doradztwo zawodowe |
|
| p. Renata Wojnar |
geografia |
|
| p. Aneta Zalewa |
język angielski, j. polski |
wych. kl. VII |
|
ks. Ireneusz Żyła |
religia |
- Szczegóły
- Ryszard Skrzypa



